
Leerlingen in actie
voor Ronald McDonald Huis VUmc
Al twee jaar op rij zamelen docent Ibrahim en zijn leerlingen geld in voor Ronald McDonald Huis VUmc. De kinderen leren zo ondernemen, maar ervaren ook meer maatschappelijke betrokkenheid. "‘Meester, we doen het voor de kinderen!’ roepen ze dan naar me. Ik vind het zo bijzonder dat ze dat begrijpen.”
Ibrahim is docent economie en ondernemen op een vmbo-school in Amsterdam. “Op Goede Doelen Dag moeten de leerlingen activiteiten bedenken én organiseren waarmee ze geld kunnen verdienen voor een aantal goede doelen. Zo verkopen ze zelfgemaakte hapjes, maar bieden ook spannende games aan. De kinderen – in de leeftijd van vijftien tot zeventien jaar – komen met de wildste ideeën, maar ze moeten die ook zelf uitvoeren. Zo leren ze te denken in oplossingen en mogelijkheden. Het is zo mooi om de leerlingen aan het werk te zien. Samen met het vak recreatie organiseren ze ook een sponsorloop. Dit alles bij elkaar levert al twee jaar een prachtig bedrag op.”
Belevingswereld
Om zijn leerlingen te motiveren, koos Ibrahim voor onderwerpen die dicht bij hun belevingswereld liggen zoals armoede, analfabetisme en ziek zijn. Een rondleiding door het Huis maakte diepe indruk. “Onze buren hadden een kindje dat te vroeg was geboren. Zij logeerden enige tijd in het Huis. Ik vind het prachtig om te zien dat je mensen die het emotioneel zo zwaar hebben een thuis kunt bieden dicht bij het ziekenhuis.”
Ook de kinderen zijn geraakt. “Vorig jaar logeerden in het Huis de ouders van een 16-jarige jongen die een scooterongeluk had gehad. Dat komt voor deze kinderen heel dichtbij. Ze begrepen goed dat het op zo’n moment fijn is als je ouders dichtbij kunnen zijn. Dan weten ze waar ze het voor doen. En dat effect blijft ook hangen. Een leerling zei laatst: ‘Bij de kassa van McDonald’s zag ik dat inzamelhuisje staan voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Nu weet ik waar dat geld naartoe gaat.’”
Rolmodel
Ibrahim studeerde bedrijfseconomie, maar merkte dat de accountancywereld niet bij hem paste. Na een omscholing tot docent kreeg hij een baan bij het Huygens College, waar hij zelf ook leerling is geweest. “Ik ben voor veel leerlingen een rolmodel, daarvan ben ik me bewust. Ik laat ze zien: waar een wil is, is een weg.”