Studentes Hogeschool Leiden doen ‘alles voor een nachtzoen’
Een businessplan schrijven om geld in te zamelen voor een goed doel. Dat was de opdracht die de eerstejaarsstudenten Commerciële Economie aan de Hogeschool Leiden kregen. Amy, Lizzy, Dana en Ilja kozen het Ronald McDonald Huis, want een kind dat het moeilijk heeft moet zijn ouders dicht bij zich kunnen hebben.
Onder het motto ‘alles voor een nachtzoen’ gingen ze aan de slag en ze stelden zich als doel € 3.000 op te halen. “Dat is gelukt”, vertelt Amy. “We hebben verschillende acties uitgevoerd: fundraising via Facebook, het door kunstgalerij Jacksart gedoneerde schilderij ‘De Nachtwachtzoen’ verkocht en ‘nachtzoentjes’ verkocht in de stad. Niet letterlijk, maar van papier.”
“Dat leverde niet zoveel op”, vervolgt Dana. “We vonden het lastig om winkelende mensen in de stad over te halen om te doneren; dat voelde toch een beetje als bedelen. De statiegeldactie in drie verschillende supermarkten ging wel heel goed. We hadden een poster opgehangen bij de plek waar je lege flessen inlevert met de vraag de statiegeldbon te doneren. Daarmee hebben we ongeveer € 700 opgehaald.”
Sponsortocht op de fiets
“Onze succesvolste actie was de ‘tocht voor een nachtzoen’,” gaat Ilja verder. “We zijn van Delft naar Leiden gefietst. Onderweg stopten we bij de Ronald McDonald Huiskamer in Delft, Huis Den Haag en tot slot Huis Leiden. De bedrijven langs de route hadden we vooraf benaderd om ons te sponsoren. In ruil kregen ze aandacht op onze Facebook-pagina en hun logo op de sponsortrui die we tijdens de fietstocht aanhadden.”
Amy: “Op een gegeven moment wisten we even niet hoe nu verder. Toen we zagen hoeveel we al hadden ingezameld, gaf dat weer goede moed. Bovendien mochten we toen een promotiefilmpje maken met Marja van Bijsterveldt, voormalig directeur van het Ronald McDonald Kinderfonds en nu burgemeester van Delft. Daarmee schoten de donaties omhoog.”
Leerzame opdracht
“We vonden deze opdracht leerzaam”, besluit Lizzy. “Als kroon op ons werk kregen we een 8,4 als cijfer, met de complimenten van de projectbegeleider dat we zo dicht bij dit goede doel stonden. Maar het belangrijkste is de € 3.600 die we hebben kunnen doneren aan het Ronald McDonald Huis.”