Studenten in actie voor Huis Leiden
“Een superleuk en leerzaam begin van onze studie”, zo vertellen Mara en Tess over hun salesproject. Samen met studiegenoten Aukje, Floor en Chloë kwamen zij in actie voor Huis Leiden.
Het salesproject ten bate van een goed doel is een vast onderdeel van het eerste jaar van de studie Commerciële Economie aan de Hogeschool Leiden. De groep van Mara en Tess organiseerde daarom op 22 oktober vorig jaar een speciale voorstelling van Bohemian Rhapsody bij de A4 Drive-in in Roelofarendsveen. Alles moesten ze hiervoor zelf bedenken en coronaproof uitvoeren. Van de communicatie en kaartverkoop tot de catering voor de bezoekers.
Bijdrage voor nieuwe Ouderzitkamer
Daarnaast bedacht het vijftal een online pubquiz. Maar liefst zeventig mensen deden daaraan mee. Dankzij de bijdragen van sponsors en een GoFundMe-actie op Facebook konden de studenten uiteindelijk een cheque van € 4.303,50 schenken aan Huis Leiden. Dit bedrag wordt gebruikt voor de nieuwbouw van de Ouderzitkamer op de Intensive Care Kinderen in het LUMC. “Het was best lastig om in deze tijd alles op afstand te regelen”, vertelt Tess. “We kenden elkaar immers nog niet. Maar ook dat was weer leerzaam.” Mara: “Voor dit project zijn we uit onze comfortzone gestapt. Collecteren of een salesgesprek voeren, hadden we nooit eerder gedaan. Dat het zo’n succes is geworden, voelt enorm goed.”
Ambitieus
Onverwacht inspireerde Mara bovendien haar vader Franck om ook in actie te komen voor Huis Leiden. Hij is de eigenaar van het bedrijf Omzetcoach.nl en doneerde de totale opbrengst van het online Succesvol Verkopen Event van 5 november. Het programma van dit evenement bestond uit 24 kennissessies met onder anderen vier keynotesprekers op het gebied van verkoop en marketing.
Franck: “Ik stel graag doelen die SMART zijn. Traditioneel staan die letters voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Wat mij betreft staat de letter a echter voor ‘ambitieus’. Het was een dag hard werken, maar toen de teller in de ochtend al op € 2.000 stond, besloot ik dit bedrag te verdubbelen. Fijn dat de opbrengst gebruikt wordt om de speelhoek in Huis Leiden op te knappen.”
Dankbaar
Toen Mara’s zus pas twee jaar oud was, moest het gezin vanwege een epileptische aanval met spoed naar het LUMC. Franck: “We maakten destijds dankbaar gebruik van de Huiskamer. Huis Leiden is een likeable doel en via de website is het efficiënt om in actie te komen. Ik kan het iedereen aanraden.”
In totaal zetten dertien groepjes eerstejaarsstudenten Commerciële Economie van de Hogeschool Leiden zich in voor Ronald McDonald Huis Leiden. Met zijn allen brachten zij een bedrag bijeen van ruim € 18.000.