%
  • Fiets mee met HomeRide

    500 kilometer fietsen in 24 uur. In teamverband. In weer en wind.

  • Ren mee met HomeRun

    240 kilometer rennen in 24 uur. In estafettevorm. Dag en nacht.

  • Loop mee met HomeWalk

    120 kilometer lopen in 24 uur. In estafettevorm. Dag en nacht.

  • Start je eigen actie

    Je sportieve prestatie laten sponsoren of geld vragen i.p.v. cadeaus.

Ronald McDonald Huis Emma Amsterdam

Bij Emma Kinderziekenhuis AMC

Ga naar site

Ronald McDonald Huis Den Haag

Bij HagaZiekenhuis, locatie Juliana Kinderziekenhuis

Ga naar site

Ronald McDonald Huis Groningen

Bij Universitair Medisch Centrum Groningen

Ga naar site

Ronald McDonald Huis Leiden

Bij Willem-Alexander Kinderziekenhuis, Leids Universitair Medisch Centrum

Ga naar site

Ronald McDonald Huis Maastricht

Bij Maastricht UMC+

Ga naar site

Ronald McDonald Huis Nijmegen

Bij Radboundmc

Ga naar site

Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam

Bij Erasmus MC-Sophia

Ga naar site

Ronald McDonald Huis Middenwest-Brabant

Bij Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis of Libra Revalidatie & Audiologie, Leijpark

Ga naar site

Ronald McDonald Huis Utrecht

Bij Universitair Medisch Centrum Utrecht

Ga naar site

Ronald McDonald Huis Zuidoost-Brabant

Bij Maxima Medisch Centrum

Ga naar site

Ronald McDonald Huis Zwolle

Bij Isala

Ga naar site

Ronald McDonald Huiskamer Emma Amsterdam

Bij Emma Kinderziekenhuis AMC

Ga naar site

Ronald McDonald Huiskamer Delft

Bij Reinier de Graaf Gasthuis

Ga naar site

Ronald McDonald Huiskamer Den Haag

Bij HagaZiekenhuis, locatie Juliana Kinderziekenhuis

Ga naar site

Ronald McDonald Huiskamer Enschede

Bij Medisch Spectrum Twente

Ga naar site

Ronald McDonald Huiskamer Leiden, Daktuin

Bij Willem-Alexander Kinderziekenhuis, Leids Universitair Medisch Centrum

Ga naar site

Ronald McDonald Huiskamer Nijmegen

Bij Radboudumc

Ga naar site

Ronald McDonald Huiskamer Sophia Rotterdam, Speeldek

Bij Erasmus MC-Sophia

Ga naar site

Ronald McDonald Huiskamer Middenwest-Brabant

Bij Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in het Moeder- en Kindcentrum Fam

Ga naar site

Ronald McDonald Huiskamer Utrecht Máxima Centrum

Ga naar site

Ronald McDonald Huiskamer Utrecht Wilhelmina Kinderziekenhuis

Ga naar site

Ronald McDonald Huiskamer Zuidoost-Brabant

Bij Máxima Medisch Centrum

Ga naar site

Ronald McDonald Huiskamer Zwolle

Bij Isala

Ga naar site

Boshuus, Arnhem

Bij Klimmendaal en Rijnstate

Ga naar site

Hoeve, Beetsterzwaag

Bij Revalidatie Friesland

Ga naar site

Kindervallei, Valkenburg

Bij Adelante Kinderrevalidatie

Ga naar site
locaties Created with Sketch.

‘Als je als ouder niet in balans bent, is je gezin dat ook niet’

7 tips van ervaringsdeskundige Dianne

Gezin Dianne Martijn Stijn Lynn

‘Als je als ouder niet in balans bent, is je gezin dat ook niet’

7 tips van ervaringsdeskundige Dianne

Deel dit verhaal

Een kind in het ziekenhuis, dat heeft impact op het hele gezin. Hoe houd je jezelf én je gezin staande in zo’n situatie? Als moeder van de zorgintensieve Lynn (7) kent Dianne de uitdagingen van een leven met zorg. Vanuit die ervaring en haar werk dat alles te maken heeft met in balans blijven, deelt zij haar tips voor andere ouders.

Lynn

1. Durf een andere inrichting te geven aan je leven

In 2014 werd Lynn geboren met mozaïek trisomie 9, een zeldzame chromosoomafwijking. Lynn heeft een ernstige vorm. Dianne: “De eerste jaren van haar leven waren ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Dat zet je leven op zijn kop. Voor Lynns geboorte, had ik een druk bestaan. Mijn fulltimebaan was de kern van mijn agenda. Met Lynn in ons leven kon ik niet anders dan op de rem trappen. Mindful Run, het bedrijf dat mijn partner Martijn al begonnen was, werd mijn redding. We dragen uit dat een combinatie van beweging, ademhalingsoefeningen en bewustzijn de ingrediënten zijn voor een gebalanceerd leven. Ik pas ons werk dagelijks toe om de zorg vol te houden. Lynn, die bijna altijd lacht en straalt van geluk, heeft ons laten inzien dat toekomstdoelen kunnen veranderen en de weg ernaartoe veel belangrijker is. En dat de weg, net als de bestemming, kan veranderen.”

2. Besteed aandacht aan wat jou energie geeft

“Als je als ouder niet in balans bent, is je gezin dat ook niet. Het is dan ook heel belangrijk om naast de zorg voor je kind ook voor jezelf te zorgen. Vraag jezelf af: 'Wie ben ik nog in deze situatie? Wat geeft mij energie? Wat heb ik nodig?' Durf daarvoor te kiezen en besteed iedere dag even tijd aan wat jou energie geeft. Stel dat de zorg ooit wegvalt, dan moet het niet zo zijn dat je in een gat belandt. Ik sport graag en zorg dat ik dat dagelijks doe. Maar waar ik dat eerder heel prestatiegericht deed, is nu het enige doel om terug te keren met minder stress en meer energie. Een heel andere insteek, die veel meer voldoening geeft.”

3. Accepteer hulp

Lynn heeft 24 uur per dag, 7 dagen per week zorg nodig. “Een intensief leven. We werken daarom met een team van zes zorgverleners. Elke dag is er iemand voor Lynn. Een enorme inbreuk op je privacy, maar zonder dit team zou ik het niet volhouden. Het helpt ons gezin draaiende te houden, geeft mij ruimte om te werken, wat voor mezelf of samen met onze oudste kind Stijn (10) te doen. Weet dat je als ouder altijd hulp mag accepteren, zodat je ook ruimte kan geven aan dat wat jou energie brengt.”

Dianne en haar gezin

4. Start de dag met bij jezelf inchecken

Een goede nachtrust kent Dianne nauwelijks. “’s Nachts ligt Lynn aan een monitor. Ik heb dan ‘nachtdienst’. Als de monitor alarm slaat, soms meerdere keren per nacht, ga ik eruit om haar te controleren en goed te leggen. Door de gebroken nachten, is het extra belangrijk dat ik overdag mijn energie goed verdeel. Vraag je aan het begin van de dag af: 'Hoe voel ik me vandaag en hoe was mijn nachtrust? Wat heb ik vandaag nodig?' Als ik een slechte nacht heb gehad, ga ik even wandelen, fietsen of doe ik yoga. Dan ben ik weer opgeladen.”

5. Leer stress herkennen

Stress ligt altijd op de loer als je kind ziek is. “Hoe eerder je stress bij jezelf herkent, hoe eerder je het kan doorbreken. Het herkennen kan je oefenen, je traint je brein er bewust van te zijn. Een bodyscan helpt daarbij: breng je aandacht naar je lijf, verplaats je aandacht langzaam langs alle lichaamsdelen en vraag je af: ‘Wat voel ik? Waar zit spanning? Wat kan ik loslaten?’ Iedereen uit stress anders, zelf merk ik het als ik spanning voel tussen mijn schouderbladen.”

6. Verminder stress met beweging en ademhaling

Hoe doorbreek je dan die reactie op stress? “Als je in de stress schiet, gaat je ademhaling omhoog. Je zit hoger in je energie en gaat malen in je hoofd. In ons werk noemen we ademhalingsoefeningen de brug om van het hoofd weg te gaan en bij het hart uit te komen. Sta even stil, adem rustig richting je buik en aard weer. Mindfulness lijkt zweverig, maar draait juist helemaal om aarden. Met beide voeten stevig op de grond, denk je weer helderder. En met wat beweging laat je de stress uit je lichaam vloeien.”

7. Accepteer dat slechte dagen erbij horen

“Het is oké om mindere dagen te hebben, die horen bij het leven. Als Lynn weer ziek wordt, kan ik direct uit balans raken. Laatst liep ze het influenzavirus op, waarmee ze eerder al eens ernstig ziek op de IC belandde. Ik kreeg herbelevingen naar die donkere dagen, toen we met spanning in Ronald McDonald Huis Nijmegen verbleven. Even was ik bang dat het weer zo erg zou worden. Maar ik herkende mijn reactie, erkende dat het er mocht zijn en vroeg aan mezelf: ‘Is die zorg nu realiteit?’ Het antwoord was nee, dus mocht ik het loslaten. Het gaat er niet om dat je geen slechte momenten meer hebt, maar wel hoe je daarmee omgaat. Zwem er niet tegenin, maar laat je meevoeren met de stroming."

Families